Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2011

Βιβλιοπροτάσεις από το ολοήμερο τμήμα.


«ΣΟΚΟΛΑΚΗΣ ΚΑΙ ΖΑΧΑΡΟΥΛΑ ΤΡΥΠΟΔΟΝΤΗ», Άννα Ράσελμαν, Εκδόσεις Άμμος
 Το βιβλίο απευθύνεται σε μικρά παιδιά με ευφάνταστη εικονογράφηση και με μια διασκεδαστική ιστορία, που μας έδωσε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τις συνέπειες της διατροφής που κάνουμε και τις συνήθειες που επηρεάζουν την υγεία των δοντιών μας. Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα είναι δυο μικρόβια που κατοικούν στα δόντια ενός παιδιού που βαριέται να τα πλένει. Τρέφονται από τις γλυκές τροφές που αυτό καταναλώνει συχνά. Το μόνο που δεν αντέχουν είναι οι λευκές στρατιές της οδοντόπαστας! Σκάβουν όλη μέρα τα δόντια με σκοπό να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους: να μετατρέψουν την οδό Ασπροδόντη σε οδό Τρυποδόντη, με πολυτελή μαγαζιά και σπίτια, για να κατοικούν κι άλλα μικρόβια.  Ώσπου… σκάβοντας χτυπούν ένα νεύρο! Και σε λίγο καιρό έρχονται αντιμέτωποι με τον οδοντίατρο και τα εργαλεία του. Από τότε το αγόρι πλένει τακτικά τα δόντια του και δεν τρώει πολλά γλυκά. Έτσι ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα ούτε από μακριά δε θέλουν να δουν τα δόντια του ξανά. Ούτε και κανένας άλλος συγγενής τους φυσικά!

 
«ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ», Βασιλική Νευροκοπλή, Εκδόσεις Λιβάνη
Πρόκειται για ένα συγκινητικό παραμύθι για το φως της μουσικής και της αγάπης, το οποίο προσφέρει ευκαιρία για συζήτηση με πολιτιστικές, γεωγραφικές και κοινωνικές προεκτάσεις και, συνεπώς, δραστηριότητες διαθεματικού χαρακτήρα.
Ένας άρχοντας με τη γυναίκα του παρακαλούσαν χρόνια το Θεό να τους δώσει ένα παιδί.  Εκείνο όμως δεν ερχόταν κι έτσι ζήτησαν τη συμβουλή του γερο-Σωφρόνιου. Αυτός τους είπε ότι το να ζητάνε ένα παιδί με όλες τις αρετές είναι αλαζονεία κι ότι πρέπει να δεχτούν τουλάχιστον ένα ελάττωμα στο παιδί.  Οι άρχοντες συμφώνησαν και έτσι έφεραν στον κόσμο ένα πανέμορφο κορίτσι.  Αργότερα, όμως,  ανακάλυψαν ότι είναι τυφλό και, χωρίς να βλέπουν τις αρετές του, βυθίστηκαν στη στεναχώρια ανησυχώντας για το πώς θα  πάντρευαν την κόρη τους  όταν  θα μεγάλωνε. Ο γερο-Σωφρόνιος τους έπεισε ότι η κόρη τους θα μάθαινε να νιώθει και να βλέπει τα πάντα με τα μάτια της ψυχής κι ότι η φήμη της θα εξαπλωνόταν  σε όλη την οικουμένη.  Οι άρχοντες κατάλαβαν το λάθος τους και ονόμασαν την κόρη τους Θεοδώρα. Η Θεοδώρα μεγάλωνε και μάθαινε να διαβάζει τα πάντα με όλες τις άλλες της αισθήσεις κι έτσι άρχισε να γίνεται σοφή. Πλάι στο γερο-Δανιήλ, το βοσκό με τη φλογέρα του, και τον εγγονό του τον Αλέξιο, που έλεγε τα πιο όμορφα τραγούδια, η Θεοδώρα λάτρεψε τη μουσική.  Δε μπορούσε παρά να παντρευτεί ένα μουσικό! Με τον καιρό η φήμη της μεγάλωνε και άνθρωποι από τα πέρατα του κόσμου την επισκέπτονταν, για να ζητήσουν τη γνώμη της και να θαυμάσουν την ομορφιά της. Εκείνη ζητούσε να μάθει για τους τόπους τους, τις συνήθειές τους και τα μουσικά τους όργανα. Όταν ήρθε ο καιρός να παντρευτεί, ζήτησε να καλέσουν μουσικούς απ’ όλο τον κόσμο, για να διαλέξει αυτόν που η μουσική του θα μιλούσε στην καρδιά της.  Άρχισαν  να καταφθάνουν μουσικοί με διάφορα όργανα: νέι από το Ισφαχάν, ούτι από τη Βαγδάτη, κανονάκι από τη Βηρυτό, κορνέτο από τη Γρανάδα, τουμπελέκι από το Κάιρο, κιταρίνο από τη Βενετία και λύρα από την Κωνσταντινούπολη. Όλους τους άκουσε με θαυμασμό η Θεοδώρα, μύρισε τα αρώματα, ένιωσε τις καρδιές τους, έμαθε για τις πατρίδες τους. Πιο πολύ όμως τη μάγεψε ξανά μετά από χρόνια ένα τραγούδι γνώριμο και μακρινό, μία φωνή που πάντα ζητούσε να μιλήσει στην καρδιά της…
Η ιστορία διαδραματίζεται στην αρχαία και βυζαντινή Μαρώνεια της Θράκης, ενώ η εικονογράφηση παραπέμπει στη βυζαντινή τέχνη. Μπορούμε έτσι να συνδέσουμε το παραμύθι με το μάθημα της ιστορίας  βρίσκοντας πληροφορίες και φωτογραφίες του αρχαιολογικού χώρου της Μαρώνειας, αλλά και των θρησκευτικών με φωτογραφίες βυζαντινών εικόνων. Σε συνδυασμό με τη γεωγραφία της Στ΄ τάξης, μπορούμε να εντοπίσουμε στο χάρτη  τις πόλεις και τις χώρες που αναφέρονται στο παραμύθι και να σημειώσουμε τις διαδρομές που έκανε ο κάθε μουσικός, για να φτάσει από τον τόπο του στη Μαρώνεια. Στο παραμύθι αναφέρονται λεπτομέρειες για την παραδοσιακή ενδυμασία τους και διάσπαρτα στοιχεία για τον πολιτισμό τους. Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν περισσότερα στο ίντερνετ καθώς και εικόνες από τις πόλεις αυτές στη σημερινή εποχή. Επίσης στο ίντερνετ μπορούμε να βρούμε εικόνες των μουσικών οργάνων και τον ήχο που αυτά παράγουν, για να μάθουν τα παιδιά να τα αναγνωρίζουν. Μπορούμε να επεκτείνουμε αυτή τη δραστηριότητα και σε άλλα μουσικά όργανα που συναντάμε σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και της Ευρώπης. Με μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να συζητήσουμε για τις ανάγκες ενός τυφλού ατόμου, για το πώς χρησιμοποιεί τις υπόλοιπες αισθήσεις του για να διευκολυνθεί, αλλά και  για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και το θέμα του γάμου ανά εποχή, όπως και το πολίτευμα, τη διοίκηση, την κοινωνία και τα επαγγέλματα της βυζαντινής εποχής σε σχέση με σήμερα. Σαν προέκταση της συζήτησης για τα τυφλά άτομα, μπορούμε να παίξουμε την τυφλόμυγα ή άλλα κινητικά παιχνίδια όπου τα παιδιά θα πρέπει να αναγνωρίσουν διάφορα πράγματα χρησιμοποιώντας κάποια  από τις άλλες τους αισθήσεις.

Η δασκάλα του ολοήμερου,
Ζέλκα Ελευθερία


               

2 σχόλια:

  1. καλησπερα!ειμαι παιδαγωγος και για καποιο λογο εχασα αυτο τοσο σημαντικο βιβλιο,θα μπορουσατε να μου το σκαναρετε και να μου το αποστείλετε μεσω e-mail:adouza@yahoo.com;θα σας ειμαι ευγνωμων!με φιλικους χαιρετισμους αθηνα ντουζα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. πολύ ωραίες ιδέες τμίμα ένταξης ασστυπάλαιας

    ΑπάντησηΔιαγραφή