Δευτέρα, 10 Ιουνίου 2013

" Γνωρίζω το σώμα μου και τις ανάγκες του"

Τη φετινή χρονιά στην Α’ τάξη εκπονήθηκε στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης το πρόγραμμα αγωγής υγείας «Γνωρίζω το σώμα μου και τις ανάγκες του». Σε συνδυασμό με τη σχετική ενότητα από το βιβλίο της Μελέτης Περιβάλλοντος συζητήσαμε αρχικά για τη μορφολογία του σώματος και τη χρησιμότητα του κάθε μέρους του. Παρατηρήσαμε το σώμα μας και μιλήσαμε για τις διαφορές ανάμεσα στα παιδιά, τους ενήλικες και τους υπερήλικες, αλλά κι αυτές μεταξύ των δύο φύλων, καθώς και για τους λόγους ύπαρξής τους.
                Ακούσαμε το τραγούδι «Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ» και μάθαμε να το τραγουδάμε με κινήσεις. Ύστερα ζωγραφίσαμε το ανθρώπινο σώμα όσο το δυνατόν πιο πιστά.
                Αποτυπώσαμε σε χαρτί του μέτρου το περίγραμμα του σώματος ενός μαθητή και κολλήσαμε καρτελάκια με τα μέρη του σώματος. Μιλήσαμε για τις ανάγκες του σώματος και πώς να το φροντίζουμε με σωστή διατροφή, άσκηση, επαρκή ύπνο κ.ά. και ζωγραφίσαμε εικόνες με λεζάντες, που κολλήσαμε γύρω από το σώμα.
Ψάξαμε πληροφορίες σε βιβλία παιδικά και διαβάσαμε πώς έρχεται στη ζωή ένα μωρό και πώς αλλάζει το σώμα της γυναίκας καθώς αυτό αναπτύσσεται στην κοιλιά της.












 











 











 













Κατά τις επισκέψεις μας στο αρχαιολογικό μουσείο Παροικιάς και στο μουσείο γλυπτικής Περαντινού στη Μάρπησσα, παρατηρήσαμε την απόδοση του ανθρώπινου σώματος και κατασκευάσαμε τα δικά μας μικρά γλυπτά από πηλό, ύστερα και από παρατήρηση και συζήτηση πάνω στα κυκλαδικά ειδώλια.
             











 























































































   Παίξαμε παντομίμα παριστάνοντας διάφορα συναισθήματα και σωματικές καταστάσεις, όπως: χαίρομαι, θυμώνω, λυπάμαι, πεινάω, νυστάζω, κουράζομαι κ.λπ., όπου οι υπόλοιποι μαθητές έπρεπε να μαντέψουν σωστά από την έκφραση του προσώπου και τη στάση του σώματος.
                Μιλήσαμε για τις πέντε αισθήσεις, για τη χρησιμότητα της καθεμίας και τη φροντίδα των αντίστοιχων οργάνων του σώματος. Ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε το «κολλάζ των πέντε αισθήσεων».  Για να οξύνουμε και να καταλάβουμε τη λειτουργία της κάθε αίσθησης, παίξαμε τρία παιχνίδια:
·         Τυφλόμυγα: με δεμένα μάτια αναγνωρίζω τους συμμαθητές μου μέσω της αφής.
·         Το παιχνίδι της φωνής: με κλειστά μάτια αναγνωρίζω τις φωνές των συμμαθητών μου από μια μικρή λέξη που θα πουν (όλοι την ίδια λέξη, όχι ταυτόχρονα).
·         Το παιχνίδι της γεύσης και της όσφρησης: οι μαθητές έφεραν από το σπίτι διάφορα τρόφιμα και μυρωδικά, όπως φρούτα, λαχανικά, μπαχαρικά, μέλι, λάδι, ξύδι, ζάχαρη και πολλά άλλα. Με δεμένα μάτια έπρεπε να αναγνωρίσουν κάποια από αυτά από τη μυρωδιά ή τη γεύση τους.
(Στο σημείο αυτό πρέπει να ευχαριστήσω θερμά  τους γονείς που με ιδιαίτερη επιμέλεια συγκέντρωσαν και «συσκεύασαν» τα τρόφιμα ειδικά για την περίσταση.)

                Με αφορμή το παραπάνω παιχνίδι και τη σχετική ενότητα από τη Μελέτη Περιβάλλοντος περάσαμε σε μια συζήτηση για τη σωστή διατροφή (Μεσογειακή), για τις ομάδες τροφίμων και τη συχνότητα κατανάλωσης τροφίμων από αυτές σε εβδομαδιαία βάση. Οι μαθητές συγκέντρωσαν εικόνες από περιοδικά και φτιάξαμε κολάζ, ένα για κάθε ομάδα: δημητριακά και άμυλο, φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά, ψάρια και κρέας, (λάδι και ελιές), γλυκά και λίπη.
                Η συνεργάτιδα της οδοντιατρικής ομοσπονδίας που επισκέφτηκε το σχολείο μας στα πλαίσια του προγράμματος «Γερά δόντια, καλύτερη υγεία» για τη Β’ τάξη μίλησε και στη δική μας τάξη για τη μορφολογία του στόματος και των δοντιών, το σωστό βούρτσισμα και τι πρέπει να ξέρουμε και να εφαρμόζουμε για τη φροντίδα τους.  Έτσι κι εμείς φέραμε στο σχολείο τις οδοντόβουρτσές μας, στοματικό διάλυμα για παιδιά και διασκεδάσαμε μαθαίνοντας  να πλένουμε σωστά τα δόντια μας αφιερώνοντας τον απαραίτητο χρόνο.
                Επίσης, μιλήσαμε για τα κόκαλα και το σκελετό. Παρατηρήσαμε μια σχετική αφίσα του σχολείου και συζητήσαμε για τη χρησιμότητα του σκελετού στο σώμα, τη σωστή στάση του σώματος ειδικά της ώρα της μελέτης και την ανάγκη πρόσληψης ασβεστίου με τη διατροφή μας.
               












































 Συμμετείχαμε με έργα ζωγραφικής στον πανελλήνιο διαγωνισμό αφίσας του Υπουργείου Παιδείας  για τις Α’,Β’ και Γ’ τάξεις με θέμα «Τα παιδιά αγαπούν τα φρούτα» στα πλαίσια του προγράμματος προώθησης της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών στα σχολεία.
                Τέλος, μιλήσαμε στη Μελέτη Περιβάλλοντος για τις ανάγκες όλων των ανθρώπων (σελ.74-79), αλλά και αυτών με ειδικές ανάγκες, όπως οι ανάπηροι, οι τυφλοί και οι κωφάλαλοι. Διαβάσαμε το βιβλίο «Δυο παπούτσια σε καρότσι» του Νικόλα Ανδρικόπουλου και συζητήσαμε για την προσβασιμότητα του σχολείου μας για άτομα με ειδικές ανάγκες, καθώς και άλλων χώρων και μέσων καθημερινής χρήσης.






















                                                                              Επιμέλεια προγράμματος: Ελευθερία Ζέλκα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου