Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013

Τα λουλούδια στη ζωή μας


Εβδομάδα περιβάλλοντος
Από την Α’ και Β’ τάξη


 


Για την εβδομάδα περιβάλλοντος που μόλις πέρασε διαλέξαμε με την Α’ και Β’ τάξη ένα από τα αγαπημένα θέματα των παιδιών, τα λουλούδια. 
 
 Τη Δευτέρα προβάλαμε στους μαθητές και των δύο τάξεων εικόνες με διάφορα λουλούδια, πίνακες διάσημων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων και βίντεο με την ανάπτυξη του άνθους σε γρήγορη κίνηση. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν τις γνώσεις τους για τα λουλούδια, να θαυμάσουν την ομορφιά και τη δύναμη της φύσης και να καλλιεργήσουν την αισθητική τους αντίληψη. Επίσης, στις εικόνες αυτές εντοπίσανε τα λουλούδια που υπάρχουν και στην αυλή του σχολείου.


Στο μάθημα της γλώσσας η Β’ τάξη ασχολήθηκε με αρχαίους ελληνικούς μύθους σχετικά με την προέλευση της ονομασίας των λουλουδιών (τριαντάφυλλο, Νάρκισσος, Αστραία, Αχιλλέα κλπ). Συζητήσαμε επίσης για τη χρήση των λουλουδιών και των φυτών γενικότερα στη φαρμακευτική και στα καλλυντικά, όπως και στη διατροφή μας (κάπαρη, βασιλικός κ.ά)
                                                      Για την Τρίτη είχε ζητηθεί από τους μαθητές να φέρουν λουλούδια και να συμπληρώσουν σε φύλλο εργασίας τραγούδια που ξέρουν για λουλούδια και ονόματα ανθρώπων που θυμίζουν λουλούδια. Έτσι, στην τάξη έγινε παρουσίαση των λουλουδιών από κάθε μαθητή και παρατήρησή τους απ’ όλους. Διαβάσαμε επίσης ποιήματα για λουλούδια, όπως «Η ανεμώνη» και το «Τριαντάφυλλο σγουρό» του Γ. Βιζυηνού, αλλά και «Το σκυλάκι» του μαθητή της Β’ τάξης, Νίκου Χανιώτη (από περσινή εργασία για την ποίηση).




Η Β’ τάξη ασχολήθηκε επίσης με την Ενότητα για τα φυτά στη Μελέτη Περιβάλλοντος, ενώ η Α’ τάξη δημιούργησε ένα ομαδικό κολάζ με φύλλα και λουλούδια από πλαστελίνη που έφτιαξε το κάθε παιδί.


Την Τετάρτη, αφού μελετήσαμε με τη Β’ τάξη τη μορφολογία του άνθους, μιλήσαμε για τα αρσενικά, τα θηλυκά και τα τέλεια άνθη, παρατηρήσαμε αυτά που είχαμε συγκεντρώσει στην τάξη και συζητήσαμε για τη γονιμοποίηση των λουλουδιών και το ρόλο των εντόμων. Φτιάξαμε ζωγραφιές και διακοσμητικά σχέδια με θέμα τα λουλούδια και στη συνέχεια οι δυο τάξεις μεταφέρθηκαν στο φυτώριο της κυρίας Γιώτας Σιφναίου.


Εκεί ξεναγηθήκαμε με προσοχή στο χώρο, θαυμάσαμε την ποικιλομορφία των φυτών γύρω μας και ακούσαμε τους υπεύθυνους, που με πολλή υπομονή και αγάπη μας μίλησαν για τη δουλειά τους, για τη φροντίδα και τις ιδιαιτερότητες των λουλουδιών και των δέντρων.
Μπήκαμε στο θερμοκήπιο και στο τέλος μας περίμενε μια έκπληξη: ένας βλαστός φρέζιας για το κάθε παιδί και διάφορα φυτά, για να φυτέψουμε στο σχολείο και να παρατηρήσουμε την ανάπτυξή τους. Ελπίζουμε πως έτσι οι μαθητές θα νιώσουν την ευθύνη και θα πάρουν την πρωτοβουλία της φροντίδας τους.Τέλος, οι μαθητές της Β’ τάξης συμπλήρωσαν κατά την επιστροφή τους το φύλλο εργασίας στο τετράδιο Εργασιών της Μελέτης για «το φυτό που μου αρέσει», ενώ στην Α’ τάξη ακολούθησε συζήτηση για το ίδιο θέμα και τις εντυπώσεις των παιδιών. 


 





  





Την Πέμπτη οι μαθητές και των δύο τάξεων συγκεντρώθηκαν για να ακούσουν την αφήγηση παραμυθιών:                          
                             
                                  «Το ηλιοτρόπιο» (Ευγένιος Τριβιζάς)

«Ο βασιλιάς και ο κήπος του», «Η Δενδρολιβανιά» (λαϊκό παραμύθι από τη Σικελία, CD με παραμύθια «Οι γιαγιάδες της καρδιάς μας») και τη θρησκευτική παράδοση για την παπαρούνα «Το λουλούδι της ελπίδας».Στη συνέχεια η Β’ τάξη ασχολήθηκε στο μάθημα της γλώσσας με παροιμίες και λόγια μεγάλων ανδρών σχετικά με τα λουλούδια. Παραθέτουμε μερικά:

Αν μπορούμε να δούμε καθαρά το θαύμα ενός και μόνο λουλουδιού, θ’ άλλαζε όλη μας η ζωή. - Βούδας
  Για μένα και το πιο απλό λουλούδι μπορεί να μου γεννήσει σκέψεις, που να μου φέρουν δάκρυα στα μάτια. - Κώστας Κρυστάλλης
         
      Την ίδια στιγμή που ένα ρόδο ανοίγει, ένα άλλο μαδάει. Αυτός είναι ο κόσμος. - Βίκτωρ Ουγκώ

                                            Στην γειτονιά τριαντάφυλλο και μες το σπίτι αγκάθι .  
  Σε πήρα για τριαντάφυλλο κι εσύ βγήκες τσουκνίδα.
Την Παρασκευή ακούσαμε τραγούδια εμπνευσμένα από τα λουλούδια. Σας προτείνουμε μερικά: «Στης πικροδάφνης τον ανθό» (Αρετή Κετιμέ, παραδοσιακό), «Κόκκινο γαρίφαλο» (Γιάννης Πάριος), «Λευκό μου γιασεμί» (Έλλη Πασπαλά), «Κυκλάμινο» (Μ. Θεοδωράκης), «Ζουμπούλι», (Μάρκος Κωσταντακάκης), «Ρόδα και τουλίπες» (Μελίνα Τανάγρη).Ακόμη, ξεφυλλίσαμε την παιδική εγκυκλοπαίδεια της Disney «Η ζωή των φυτών» και διαβάσαμε ό,τι μας έκανε εντύπωση για τις λειτουργίες τους, για παράξενα φυτά και φυτά από μακρινές χώρες, για φυτικά προϊόντα κ.ά.
Οι δασκάλες των τάξεων, Πηνελόπη Δήμου και Ελευθερία Ζέλκα, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά την κυρία Γιώτα και τους συνεργάτες της στο φυτώριο για την υπομονή, το χαμόγελο και τη γενναιοδωρία τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου